Ännu ett trackbyte..



I morse när vi skulle åka iväg till Uppsala så frågade Adrian om det var jag som skulle köra. Nej, pappa får köra sa jag. --Har du druckit vin??? frågade den lilla ungen :) Snacka om att ha koll...

Men idag tyckte jag faktiskt synd om gossen! Han hade tagit mod till sig och skulle göra trackbytet utan den vanliga lugnande medicinen. ( Den som han inte alls blir någe lugn av, utan snarare som de flesta människor blir på midsommaraftonskvällen efter några groggar) --Ni ska få se så duktig jag kan vara :) sa han stolt! Han får bestämma vem som skall ta ut den gamla tracken och vem som skall sätta i den nya. Jag skulle få ta ut och pappa sätta i. Arne (läkaren) gav den nya tracken till Rulle. Vi räknar Ett, två, tre och så tar jag ur. Men när Rulle ska sätta i den nya så går det inte. Då ser jag att den är alldeles för stor!!! --Men, gud, det är ju fel storlek ropar jag och sätter tillbaka den gamla tracken igen. Pust, pust! Arne har alltså tagit fram en track som är två storlekar större än den Adrian har. Inte undra på att det inte gick. Fram med en ny igen och så får vi göra trackbytet en gång till :(   Adrian var sååå duktig! Sa inte ett knäpp. Bara fann sig i situationen... Lilla tussen mammas... Fy faan rent ut sagt vad den gossen få gå igenom och ta emot. Liten som han är...

Förresten på tal om det så lovade jag ju Tittan(mormors väninna från Finland) att jag skulle bifoga det som hände Adrian på Alla hjärtans dag 2007.  Jag var så smart att jag skrev ner det hela i stora drag två dagar efter. Annars hade jag nog förträngt den dagen för alltid.Att jag vet alla klockslag är för att jag dagarna efter ringde runt till alla inblandade.
 Det var den hittills värsta dagen i våra liv, fast ändå den lyckligaste eftersom det mot alla odds slutade lyckligt... Adrian var här alltså 1 år och 9 månader...

Det som inte kunde hända...

Onsdag 14 februari, Alla hjärtans dag blev Vår värsta mardrömsdag.
 Adrian lekte som vanligt i lekrummet, glad och pigg. Så hör jag att det börjar låta konstigt från tracken, ett visslande ljud. Fram med inhalatorn för att ev blöta upp torkat slem som kan täppa till. Adrian blir ledsen, vi suger istället så kanske det släpper. När vi ska suga så får vi bara ner en lite bit av katetern, sen är det tvärstopp!! Vad faan tänker jag, det är trackstopp, vi måste göra ett trackbyte. (Det görs annars på sjukhuset) Fram med alla grejer på köksbordet, lägger upp Adrian som börjar få mer och mer svårt att andas. Tar av nackbandet och står MED HALVA TRACKEN I MIN HAND!!!!! Den har gått i två delar och den ena delen sitter kvar i hans hals. Adrian kan nästan inte andas alls nu. Jag ringer 112(kl 09.07) och försöker förklara någonting som faktiskt inte kan hända och som ingen där hört talas om!! (Adrian visar med teckenspråk att han behöver komma upp från liggande till sittande!!) Vi tar fram akuttången och försöker ta upp röret ur hålet, men det bara halkar undan, jag gör konstgjord andning, men vet inte om jag hjälper eller faktiskt stjälper. Om röret rubbas nån millimeter åt sidan så kvävs Adrian omedelbart, så mycket förstår vi. Efter en evighet kommer två brandmän(kl 09.14) De kan inte göra mycket, men försöker ge den nu panikslagna Adrian syrgas. Rulle håller upp hålet med tången. Jag är vid det här laget helt hysterisk och ringer 112 igen och frågar var faan i hela helvete ambulansen håller hus, mitt barn håller på att dö!!!!! Kl 09.21 kommer så ambulansen, de talar om att helikoptern snart är här. Läkaren ringer från helikoptern och frågar vad det är som egentligen har hänt, men han bryter på dålig svenska, sitter uppe i en dånande helikopter och har jävligt taskig mottagning så det hjälper inte. Jag har inte fått uppgifter när de landade, men brandkillen hämtade dem från helikoptern (som fick landa ett kvarter bort). De försöker hjälpa Adrian på plats, men inget hjälper förstås. Han är nu svag, grå, blå i hyn och slapp. Jag är helt galen och bara skriker att de ska åka med honom till Uppsala. I mitt huvud snurrar allt bara, jag tänker på vad jag ska säga till mormor när hon kommer hem från sin kryssning. Att hennes älskade Adrian är borta. Jag hinner gå igenom begravningen, ja allt passerar i revy... Hans korta liv. Han kommer aldrig att klara detta! Utan track och dessutom ett stort hinder i halsen.
När de ska fara frågar de oss: Vem av er vill åka med? Det finns bara plats för en person. Jag inser snabbt att Rulle är bättre för Adrian och ser de springa i väg till ambulansen som ska ta dem till helikoptern. Kvar i röran och tomheten står jag där alldeles själv (kl 09.50). Panik igen! Jag måste till Uppsala. Ringer Kicki som förstås inte fattar ett dugg när jag skriker att hon måste skjutsa mej till Uppsala för att Adrian håller på att dö. De är här 5 minuter efter och vi drar iväg. Det är den absolut längsta och värsta timmen i mitt liv, jag har alltså ingen aning om Adrian lever eller är död, eller svårt hjärnskadad av syrebrist. Jag ringer 112 igen och ber dem ringa helikoptern att de ska ringa mej. Ingen ringer och jag blir mer och mer säker på att allt är över. Så, när vi kommer in i Uppsala (ca kl 11) så ringer Rulle äntligen och talar om att de sövt honom (kl 10.27) och gått ner via munnen och plockat ur röret. MIN POJKE LEVER!!!!! Jag kan inte med ord förklara känslan. Vi hade fått tillbaka vår bebis, vår älskade goa glada härliga unge. Hur skulle vi klarat oss utan honom???? Jag tackar Gud för att han inte tog vår Adrian.
 

Ja, detta var även för mig väldigt jobbigt att läsa igenom idag... Tårarna rinner... Usch vad skört livet kan vara.
Bilderna jag lovade tar jag i morrn. Visar en bild på en track bara. För er som inte vet hur den ser ut... Röret sitter i ett hål på Adrians hals och på "vingarna" är det ett band som fästs runt hans hals. Tar man bort banden så sitter alltså tracken löst.
Kram alla mina vänner..




Kommentarer
Postat av: Kicki

Ja du vännen........! Tårarna rinner på mig med nu när jag läser det du skrivit. Tänk att man var med men ändå så var man inte det känns det som eller man kanske bara förtränger det. ! ? Fast när man pratar om det eller någon frågar så var det som det hände igår. Fattar inte så här i efterhand hur Anders kunde köra(snöväder och moddigt)men vi får väl tacka hans yrkes val. Vet inte om jag hade klarat av att köra (men det hade jag gjort ändå om jag varit tvungen). Jag tyckte det var fruktansvärt att sitta med dig i baksätet och inte kunna göra något för att hjälpa eller trösta dig. Jag har aldrig varit med om något liknande (full förståelse hur du var Jessica) och hoppas att jag ALDRIG behöver vara med om det eller något liknande igen. Det var tur att allt gick bra för jag vet inte vad jag skulle ha gjort annars. Varken familjen,vänner,folk i Adrian´s närhet skulle ha klarat sig utan honom. Denna underbara kille som verkligen lyser upp tillvaron för SÅ många. En riktig solstråle. Vilken tur att allt slutade som det gjorde. Kramis Kicki

2009-09-08 @ 00:54:22
Postat av: Jessica

Jag blir oxå helt tårögd fast jag hört det förr! Ja, modigt att bo så långt unnan ett stort sjukhus med sådana problem som kan uppstå! Fast åt andra sidan går ju helikopter fortare än bilköerna i stan... Här är det bara hästkö på vintern när turisterna ska skjutsas runt i stan i släde!!!Blåsigt och regn och 10 grader nu. Löven börjar bli gula på träden, høst.

2009-09-08 @ 15:07:01
Postat av: Lise

Tappra, duktiga lilla kille!Vilken tur att det gick bra i dag också. Han måste ha änglavakt Adrian!

Kram Lise

2009-09-08 @ 19:39:35
Postat av: jessica m

Tårarna bara rinner ner för mina kinder när jag läser ditt brev. Vad livet är skört. Det vet vi alla om. Beviset på att det finns någon där uppe det är klart och tydligt att det är så i Adrians fall. Han är för härlig när han gör sina tricks och kommentarer..

Kram jessica.

2009-09-10 @ 09:05:33
Postat av: Pia

Du är bäst vännen....

2009-09-12 @ 10:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0